Wat je nog niet van mij weet

Maandag 27 maart. Ik zit aan tafel in de brasserie bij Van der Valk Schiphol. Voor mij zit een mondhygiënist die ik
al een tijdje niet heb gesproken. Haar plan om een praktijk te starten was even geparkeerd want iets haar privéleven verdiende alle aandacht.

Vandaag vieren we de herstart. Het is alsof we elkaar gisteren nog spraken. Haar toekomstige praktijk, koetjes, kalfjes en allerlei andere onderwerpen komen voorbij. Ik vertel haar dat wij thuis aan het begin staan van een verbouwing.

Ze zegt: “jij bent zeker niet zo’n klusser?”. Juist wel, zeg ik. Als ik de tijd heb of maak en ongestoord mijn gang kan gaan, dan kan ik het meeste zelf. Ik ben een perfectionist dus bij mij geen scheve planken of links een paar millimeter meer dan rechts. Het duurt dan wel wat langer maar dan heb je ook wat.

“Dat wist ik niet van je”, zegt ze. Hierna werd ons gesprek mooier en persoonlijker. Dat bracht mij op het idee om eens wat meer van mijzelf te delen:
🏷️Ik ben opgegroeid in Nieuw-Vennep, onder de rook van Schiphol
🏷️Carola en ik zijn al 14 jaar samen en trotse ouders van Emy en Noud
🏷️Het strand is voor mij dé plek om tot rust te komen
🏷️Ik heb (ooit) hotelschool gedaan in Amsterdam
🏷️Voor een gevulde koek of kano kan je mij ’s nachts wakker maken
🏷️Ik ben een koffiedrinker, zwart en sterk: dubbele espresso dus
🏷️My guilty pleasure is “King of Queens”
🏷️Harrie Jekkers is mijn favoriete cabaretier
🏷️Een lezer ben ik niet echt, ik val meestal na 2 bladzijden in slaap
🏷️Behalve boeken van Tess Gerritsen, die houden mij wel wakker
🏷️Eén van mijn favoriete films is Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain
🏷️Ik hou van kleine persoonlijke cadeaus
🏷️Ik luister radio 10
🏷️Laat mij maar schrijven in plaats van typen
🏷️Ik hou van vissen (ja, met een hengel)
🏷️Ik geloof in geven en delen, dat doe ik mij hele leven al


Heb je hier iets aan? Misschien nu nog niet maar als we straks met elkaar in gesprek gaan, dan zitten er vast onderwerpen bij waar we het over kunnen hebben.


Als je interesse toont in de ander, zal het je verbazen wat voor mooie gesprekken er ontstaan.


Groeten, Remko


21.05.2022




“Remko, ik heb zojuist mijn eerste patiënt ingeschreven!”


Als ik het zojuist ontvangen spraakbericht afspeel, dan is dit wat ik hoor. Suus is zo blij als een kind! Wat hebben we hier naartoe gewerkt. Ik kan de glimlach op mijn gezicht niet onderdrukken. Ook ik ben zo blij als een kind.


In november 2021 sprak ik Suus voor de eerste keer. Ze was pas anderhalf jaar afgestudeerd als mondhygiënist maar ze had een duidelijke missie: de start van haar eigen praktijk. Een collega van haar, die ik ook heb begeleid, had haar mijn naam doorgegeven. Zo’n gezamenlijke kennis schept al gelijk een band. We spraken af bij haar thuis.


Daar zaten we aan de eettafel. Een lekkere bak koffie en een mergpijp, mijn dag kon al niet meer stuk. Deze jonge vrouw hoefde ik eigenlijk niets meer te vertellen. Ze had scherp in beeld wat ze wilde. Zelfs de locatie was al min of meer gekozen. Dat is nog eens prettig binnenkomen. Mijn eerste gesprek is vaker met iemand die wel een droom heeft maar nog geen plan.


Suus had vooral bevestiging nodig. Iemand die eerlijk zegt of iets wel of niet mogelijk is, iemand met wie ze kan sparren en haar opbeurt als het even tegen zit en iemand die cijfermatig sterk is en haar kan voorrekenen of dit nu wel zo’n goed plan is. Ah, toch nog wat dingetjes gevonden waar ik mee kan helpen. Dat kan ik allemaal heel goed!😊


Ze had een kleine praktijkruimte in een nieuwbouwwijk op het oog. Ik liet iemand een tekening maken van hoe haar toekomstige praktijk eruit zou komen te zien. Dit bracht het plan tot leven. Daarna mocht ik haar helpen met het huurcontract, een uitgebreid locatie en concurrentieonderzoek, het maken van de financiële prognoses en planning voor de komende jaren en het regelen van een lening bij de bank.


De start van een praktijk had Suus toch onderschat, zeker omdat ze het combineerde met fulltime blijven werken. Ondanks dat het “slechts” een kleine solopraktijk is, had ze er nog behoorlijk wat werk aan. Werklui die wachten op jouw beslissing, allemaal nieuwe dingen die op je af komen en zo meer. Is er dan niemand die nog zelf kan nadenken?! Ze besloot rustig aan te doen en zichzelf niet te dwingen tot een harde deadline. Deze rust heeft haar er doorheen geholpen.


Het einde nadert, binnenkort opent de praktijk haar deuren. Ik ben ontzettend trots op haar! Diep respect voor hoe ze dit voor elkaar heeft gebokst! Als ze dan zo’n mooi spraakbericht achterlaat, dan voel ik dezelfde trots. De eerste patiënt is een feit! Daar drinken we een bakkie op, met een mergpijp……..


15.04.2021

Als je paleis een fata morgana blijkt te zijn


Soms is iets wat te mooi lijkt om waar te zijn, een echte toevalstreffer. Helaas, hebben we vaker te maken met iets wat inderdaad mooi leek, maar dat niet blijkt te zijn. En toch, zelfs als alle signalen op rood staan bij de overname van een praktijk, wint soms emotie van ratio. Hier volgt een zelfervaren en waargebeurd verhaal. Veel leesplezier.

Praktijk in het vizier

De tandarts die ik als adviseur mag bijstaan, is een praktijk op het spoor die ter overname wordt
aangeboden. Ze heeft al een afspraak gemaakt voor een bezichtiging. Nadat ze de geheimhoudings-overeenkomst heeft ondertekend, krijgt ze per e-mail het informatiepakket toegestuurd.


Alles wat je nodig hebt om een reëel beeld te krijgen van wat er precies wordt aangeboden zit erbij. Een verkoopmemorandum, taxatierapport van de inventaris, financiële jaarrapporten en overzichten van de verrichte prestatiecodes.

Als je een auto koopt, dan ben je ook geïnteresseerd in de onderhoudshistorie en bij een huis in de bouwkundige staat. Is een praktijk terughoudend in het verstrekken van informatie? Wees dan op zijn minst alert. Winstgevende paleizen op fantastische locaties komen vaak niet eens op de markt en blijven onder de radar. Hoe gaat het er in de keuken van jouw toekomstige paleis aan toe? Sta erop dat je deze informatie krijgt.


Weet wat je koopt

We besluiten dat ik niet meega naar de eerste bezichtiging want dit wordt een gesprek tussen twee tandartsen. Soms legt dit alvast de fundering voor de gunfactor. Die kan je dan in een later stadium weer van pas komen.


Ik blijf thuis en start met een onderzoek zodat ik straks “mijn” tandarts met een vragenlijstje naar haar afspraak kan laten gaan. Ik zoek, verzamel en analyseer praktijkreferenties, de buurt, de wijk, de plaats en andere praktijken en hun aanbod. Het is verrassend hoeveel informatie er gratis beschikbaar is via websites als staatvandemondzorg.nl, volksgezondheidenzorg.info, allecijfers.nl, locatiescan.info, google maps en streetview, kvk, cbs en kadaster.nl.


Ook ga ik door het informatiepakket. Een paar dingen die opvallen zijn: de “actieve” patiënten zijn wat ruim geïnterpreteerd, de omzet is relatief laag, de praktijkkosten dan weer opvallend hoog en ik ontdek wat lopende leaseovereenkomsten die niet benoemd zijn. Ook is er kennelijk haast bij want de vertrekkende tandarts stopt direct na overname.


Financiële adder onder het gras

Gewapend met een mooie vragenlijst, gaat “mijn” tandarts het gesprek aan. Het is prettig en informeel. Het lijkt erop dat de vertrekkende tandarts niet veel kennis heeft van financiën, hiervoor moeten we bij zijn adviseur zijn. Hij beaamt wel dat er een lopend leasecontract is. Een duidelijk antwoord op de vraag “vanwaar de haast?” blijft uit.


Na het gesprek hebben we contact met de adviseur. Die bevestigt ons dat de lease geen onderdeel van de overname is. Dat komt overeen met wat wij al dachten want de apparatuur is meegenomen op de inventarislijst en anders zouden we er dubbel voor betalen. Ondanks wat overeind staande nekharen brengen we wel een bod uit, uiteraard met de nodige voorbehouden.


De concept koopovereenkomst valt op onze virtuele deurmat en ik ontdek dat de lease ineens wél onderdeel is van de overname. Dit is niet afgesproken! De adviseur speelt de vermoorde onschuld. Het is duidelijk dat hij een fout heeft gemaakt maar hij is te trots om het toe te geven. Uiteindelijk wordt er nog een tegenbod gedaan maar dan nog betalen we veel te veel voor overname. Daarnaast hebben we het gevoel dat we op ons hoede moeten zijn voor andere verrassingen. Het vertrouwen is weg, we zien af van koop en gaan op zoek naar een nieuw paleis.


Rekenvoorbeeld
Om je een indruk te geven van de rekenfout, althans we gaan ervan uit dat het een fout is, die gemaakt werd: Stel: “je vindt de auto van je buurman zo mooi dat je die wilt kopen. Je spreekt een prijs af van € 15.000. De buurman blijkt ook een lening te hebben voor de auto. Hij wil dat je deze ook overneemt. Dat kost je nog eens € 340 per maand, gedurende 48 maanden. Naast de € 15.000 die je al moest betalen, betaal je dus ook nog eens € 16.320 terug aan de bank. Dat maakt samen € 31.320 voor een auto die € 15.000 waard is”. Het is dus het één of het ander maar niet allebei.


Door mijn ervaringen te delen, hoop ik jou te helpen met het maken van de juiste keuzes. Stel vragen, blijf alert en vraag hulp aan iemand die er verder vanaf staat. Als je wilt, dan kan ik je daar bij helpen. Ik ben bereikbaar op 06 – 29 080 213 of per e-mail: remko@secondent.nl.


Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer! 29 april is mijn zoon jarig dus ik vraag jullie om een weekje extra geduld. Op 6 mei verschijnt een gloednieuwe editie.


Wil je voortaan geen blog meer missen en deze als eerste ontvangen? Meld je dan hier aan. Vindt je het leuk om te volgen wat ik doe? Dat kan nu ook op Instagram via praktijkadvies_by_remko of op Facebook via @secondent.


Remko


01.04.2021

Als je het even niet weet


Ik zal eerlijk toegeven dat ik dit keer zoekende was naar een blogonderwerp. Zin om te schrijven is er altijd maar ik wil wel iets nieuws en zinvols brengen. Ik heb daarom hulp gevraagd aan iemand die mij goed kent: mijn allereerste klant. Het resultaat? Een persoonlijk verhaal over mijn ontdekkingsreis naar de ideale baan. Veel leesplezier!

Mijn allerlaatste werkgever

Bij toeval kwam ik vorig jaar in contact met, wat later bleek, mijn allereerste eigen klant. Ze belde mij net voordat ik vertrok bij mijn laatste werkgever. Misschien wel de allerlaatste werkgever in mijn leven. Na jaren denken, had ik namelijk besloten dat het tijd was om te stoppen met denken en te beginnen met doen! Ik startte een eigen bedrijf in wat ik het liefste doe: het helpen van anderen!

Ik ontdekte dat ik mij eigenlijk mijn hele leven al dienstbaar opstel. Het voelde alleen niet als iets extra’s, het was meer een vanzelfsprekendheid. Als jongetje hielp ik juf met stoelen op de tafels zetten, als iemand een lekke band heeft, dan bied ik hulp aan en als iemands tas scheurt, dan help ik met oprapen. Van de week heb ik nog een fietsketting erop gezet.

Het drong tot mij door dat dit als een soort rode draad door mijn leven gaat. Ik beleef er plezier aan en het maakt mij blij. Als ik dit kon combineren met werk dan zou dat de ideale baan voor mij zijn. Wie ik zou gaan helpen was ook al duidelijk: tandartsen en mondhygiënisten. Hier verloor ik ruim 13 jaar geleden al mijn hart aan toen ik in dienst kwam bij mijn laatste werkgever.


De vraag met een vraag beantwoorden
Toen deze jonge tandarts mij belde, vertelde ze over haar ambitieuze plan om haar eigen droompraktijk op te zetten. Of ik iemand wist die haar kon helpen? Deze informatie was wel strikt confidentieel. Ik zei: “over confidentieel gesproken, dan heb ik er ook één: ik ga vertrekken bij mijn werkgever dus ja, ik weet wel iemand: ik!”. Het ijs was gebroken.


We spraken af om eerst onder het genot van een espresso op een terras, iets wat we tegenwoordig als luxe mogen beschouwen, kennis te maken. We bleken een goede klik met elkaar te hebben. Persoonlijk hecht ik veel waarde aan wederzijds respect, voor elkaar en elkaars mening. Dat is voor mij een belangrijk meetpunt of ik wel of niet besluit om met iemand in zee te gaan.


En dan? “Wat zou je voor mij kunnen betekenen?” werd mij gevraagd. Ga er maar aanstaan, alles wat je vooraf op papier had gezet, blijkt in praktijk toch net iets anders dan jouw theorie. Deze vrouw was, naast al jaren tandarts, ook behoorlijk ervaren in het runnen van een tandartspraktijk. Nu had ik natuurlijk een soort menukaart kunnen opdreunen met dingen die ik kan maar ik besloot haar vraag met een vraag te beantwoorden. “Waar kan je hulp bij gebruiken?”.


Om van te blozen
Ze had inderdaad veel operationele ervaring maar waar ze nu mee bezig was, bleek van een ander kaliber: cijfers: heel veel cijfers. Daar had ze geen verstand van. Ook had ze behoefte aan een eerlijke mening, een kritische blik en iemand die dingen regelt als zij achter de stoel een patiënt aan een mooi gebit helpt. En zo begon ik haar plannen uit te werken en te begroten. Gaandeweg kwamen er steeds meer dingen bij en voordat ik het wist ging ik als persoonlijk adviseur mee naar elke afspraak.


In mijn zoektocht naar bloginspiratie, vroeg ik haar vandaag naar mijn meerwaarde. Ze is blij met mijn financiële achtergrond. Hierdoor gaat cijfermatig beoordelen een stuk vlotter, evenals aanvragen bij de bank, én ik kan de cijfers begrijpelijk aan haar uitleggen. Verder vindt ze mijn nuchtere kijk op zaken en kritisch meedenken erg prettig. Het gevoel dat er iemand meekijkt over haar schouder er we daardoor samen niets over het hoofd zien, heeft voor haar een enorme toegevoegde waarde.


Die kan ik in mijn zak steken……….


Ik hoop dat mijn verhaal je inspireert om ook op ontdekkingsreis te gaan. Hoe combineer je werk met dat waar je echt plezier aan beleefd en goed in bent? Als ik je daarbij mag helpen, dan ben ik vereerd. Ik ben bereikbaar op 06–29 080 213 of per e-mail: remko@secondent.nl.


Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer! Op 15 april verschijnt een gloednieuwe editie. Wil je voortaan geen blog meer missen en deze als eerste ontvangen? Meld je dan hier aan.


Remko


17.03.2021





Pop-up praktijk: de ideale generale repetitie


In mijn woonplaats Alkmaar, schieten ze als paddenstoelen uit de grond: pop-up winkels. Voor kleding en bloemen tot een Vegan Food Bar en pepernoten café. Waarom doen wij dat eigenlijk niet in de mondzorg? Klinkt dat je gek in de oren? Lees dan deze blog. Ik ben benieuwd of je er daarna nog zo over denkt. Veel leesplezier!


Vaak loopt het anders dan verwacht
De knoop is doorgehakt en dit jaar gaat het gebeuren: een eigen mondhygiënepraktijk. Een droom die na lange tijd werkelijkheid gaat worden. Ik ben de gelukkige die deze mondhygiënist mag helpen bij dit traject. Ze heeft een helder beeld: starten met één kamer en doorgroeien naar maximaal 3. Eventueel door in de toekomst een samenwerking aan te gaan met een collega.


Plots komt er een kink in de kabel. Het pand gaat niet door. Ze gaat niet bij de pakken neerzitten en belt rond. Eén van haar telefoontjes blijkt een vruchtbare. Er is nog een kamer beschikbaar in een gezondheidscentrum. Die kan ze huren maar slechts voor 3 jaar.


Tja, de locatie is wel interessant maar het is slechts één kamer. En, ook nog een kleine kamer. Net groot genoeg voor een behandelstoel, werkmeubel en afsluitbare steri-ruimte. Leidingen infrezen mag niet, er is geen ruimte voor een compressor en afzuigmotor en na 3 jaar moet ze het terugbrengen in de staat waarin het nu verkeert. Beperkingen in overvloed.

Is dat erg?

Heel even lijkt ze uit het veld geslagen. Ik beur haar op en ik stimuleer haar om vaste kaders los te laten en haar verbeelding te laten spreken. We weten nu wat er niet mogelijk is. Laten we het eens anders benaderen: wat kunnen we er wél mee?


We beginnen te sparren en we schrijven alles op wat positief is aan deze gebeurtenis:


1. 8 andere medische zorgverleners in het gezondheidscentrum;
2. Veel bezoekers, toekomstige patiënten komen naar je toe;
3. Gezamenlijk gebruik van receptie en wachtkamer;
4. Investering fors lager dan bij een eigen pand;
5. Betaalbare maandlasten, financiële vrijheid;
6. Weinig personeel nodig;

7. Slow start, gefaseerde overgang van ZZP’er naar praktijkeigenaar;
8. Het pand is al bekend, goed bereikbaar en toegankelijk voor minder validen;
9. Als er extra ruimte vrijkomt in de komende 3 jaar dan ben jij de eerste die het weet.


Hoe langer wij erover praten, hoe enthousiaster wij worden. Gekscherend noem ik het “pop-up praktijk” Het idee is geboren! We werken het verder uit en het krijgt meer en meer vorm. Van idee naar uitvoerbaar plan. Wat hebben we nodig? Stand-alone apparatuur en demontabele spullen die zo min mogelijk sporen achterlaten als het er na 3 jaar weer uitgaat. Een soort camping inventaris.


Defensief beleggen
Eigenlijk is het de ideale generale repetitie voor iedereen die de stap naar een eigen praktijk wil zetten maar opziet tegen het daarmee samenhangende geregel en de berg met kosten. Een rustige start met een laag risico. Je leert wat erop je af komt als ondernemer, zonder ’s nachts wakker te schrikken of je morgen de huur nog kan betalen. Een soort defensief beleggen dus.


Weet je wat er nou zo leuk is aan ondernemerschap? De vrijheid die je ervaart om de keuzes te maken die jij wilt. Grote kans dat als je hier eenmaal aan hebt geproefd, de smaak naar meer je zoveel creativiteit en motivatie geeft dat de praktijk sneller groeit dan verwacht. Het voordeel aan beginnen op kleine schaal is dat je dingen kunt uitproberen zonder desastreuze gevolgen. Werkt het niet? Geen probleem, dan stuur je bij.


Ondertussen blijf je ook als ZZP’er werken. Naarmate je eigen praktijk groeit, bouw je je ZZP werkzaamheden af. Hou het wel netjes. Daarmee bedoel ik dat je zuinig moet zijn op relaties die je hebt opgebouwd. Ga dus niet in het vaarwater zitten van de praktijk waar je jaren je brood hebt verdiend. Laat deuren op een kier in plaats van ze dicht te gooien. Dit kan je in de toekomst nog van pas komen.


Na de pop-up periode?
Komt er geen andere ruimte beschikbaar, kan het huurcontract niet worden verlengd of red je het niet meer met slechts één behandelstoel? Dan ga je op zoek naar een nieuwe locatie en verhuis je spullen en patiënten mee. Je vraagt een klussenbedrijf uit het dorp om de kamer in het gezondheidscentrum netjes te maken en zo hou je ook die deur op een kiertje voor de toekomst.


Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer! Op 1 april verschijnt een gloednieuwe editie. Wil je voortaan geen blog meer missen en deze als eerste ontvangen? Meld je dan hier aan. Heb je vragen of kan je mijn hulp gebruiken bij het ontwerpen, uitwerken of uitvoeren van je plannen? Ik ben bereikbaar op 06 – 29 080 213 of per e-mail: remko@secondent.nl


Remko


02.03.2021




De zin en onzin van een praktijkovername


Soms heb ik het gevoel dat tandartsen het starten van een eigen praktijk laten afhangen van een praktijkovername. Waarom is dat eigenlijk? Is dit nu echt zo zaligmakend of is het slechts een overtuiging die met de paplepel is ingegoten? Daar gaat deze blog over. Veel leesplezier!

Als geld geen rol zou spelen

Een vraag die ik vaak stel is: “als geld geen rol zou spelen, hoe zou dan jouw ideale eigen praktijk er uitzien?”. Het mooie van deze vraag is dat het een antwoord uitlokt waarbij creativiteit de vrije loop krijgt. Alleen al de blijdschap op iemands gezicht zegt genoeg. Met glinsterende ogen wordt mij passievol en gedetailleerd een beeld geschetst van de droompraktijk.


Is dit realistisch? Absoluut! Zonder doel of droom is het lastig om een richting te bepalen. Ik vind het heel belangrijk om te weten wat iemand echt graag wilt. Is het uitvoerbaar? Misschien niet maar we zetten er wel op in. Wegstrepen kan altijd nog.

Wat mij opvalt is dat een praktijkovername vaak geen onderdeel van het droombeeld is. Toch staat dit vaak als hoogste prioriteit op het lijstje van een tandarts die een eigen praktijk wilt starten. Waarom eigenlijk? De mondhygiënisten die ik begeleid, doen nooit een overname. Zij starten vanaf 0, net als vele andere bedrijven en zo ook die van mij. Wat maakt het verschil?


Het kopen van andermans droom
De overnamedrang of -prioriteit wordt om te beginnen gevoed door de geldschieters. Het inrichten van je eigen praktijk is een dure aangelegenheid en je hebt het geld vaak niet in z’n geheel op de plank liggen. Dit maakt je helaas afhankelijk van andermans geld. Doe je een overname, dan gaan de geldsluizen makkelijker open. Doe je dat niet, zorg dan dat je goed kunt onderbouwen hoe je aan patiënten en medewerkers gaat komen.


In beide gevallen heb je een goed ondernemingsplan nodig waarin jij je droom uiteenzet. In dit plan schets jij de lezer een beeld van hoe jouw passie gaat samensmelten met de realiteit. Nu ben jij prima in staat om een goed behandelplan te schrijven maar ik kan mij voorstellen dat je toch wat opziet tegen een ondernemingsplan. Dat is nu juist mijn expertise dus laat mij je daarbij helpen.


Een praktijkovername geeft een gevoel van zekerheid. Je koopt een warm en gespreid bed. De vraag is wel: “kan je dit bed opmaken zoals jij dat zelf wilt?”. Het is namelijk de droom van iemand anders. Zou jij ook hebben gekozen voor deze locatie, medewerkers en inrichting? Zo nee, houdt er rekening mee dat veranderprocessen tijd, doorzettingsvermogen en geduld kosten. Apparatuur kan je kopen, betrokkenheid van medewerkers niet. Je zal ze moeten overtuigen van jouw idealen.


Hoe blauw die ogen ook zijn, leg je afspraken vast!
Een tandarts die mij onlangs belde heeft voor de 2e keer haar neus gestoten aan een potentiële praktijkovername. Tijdens een bijeenkomst ontmoet ze een tandarts op leeftijd. Ze hebben een goede klik en na een paar gesprekken blijkt dat deze tandarts geen opvolging heeft voor de praktijk. Ze spreken met elkaar af dat zij eerst als ZZP’er aan de slag gaat en dan op termijn de praktijk overneemt.


Nu blijkt dat ze te goed van vertrouwen is geweest. De situatie is bewust of onbewust wat rooskleuriger voorgesteld dan dat die is. Onder het motto: “het komt wel goed”, is er te weinig op papier gezet. De toekomstige pensionado heeft al een stapje terug gedaan maar de praktijkomzet is wel verdubbeld. Door haar betrokkenheid wel te verstaan! Nu het richting overnameprijs gaat, blijkt deze ook te zijn verdubbeld.


Naïef? Absoluut! Zou ze het weer doen? Waarschijnlijk wel! Ze is nogal gevoelig voor mensen die mooie verhalen kunnen vertellen. Al hebben deze ervaringen er wel voor gezorgd dat ze wantrouwiger is geworden en dat is ontzettend jammer.


Een wijze les voor haar en voor ons allemaal: hoe goed je klik met iemand ook is, leg de afspraken vast! Je koopt de praktijk in de huidige staat. Elke minuut werk die je erin steekt, maakt de praktijk meer waard. Zonder duidelijke afspraken, betaal je straks voor je eigen succes.


Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer! Op 18 maart verschijnt een gloednieuwe editie. Wil je voortaan geen blog meer missen en deze als eerste ontvangen? Meld je dan hier aan.
Zit je zelf in dubio, heb je vragen of mag ik je ergens bij helpen? Je kan mij bereiken op 06 – 29 080 213 of per e-mail: remko@secondent.nl.


Remko


17.02.2021




De ideale locatie: hoe vind je de speld in een hooiberg?
Gefeliciteerd! Je gaat je eigen praktijk beginnen. Hoe leuk maar zeker ook spannend is dat! Laat mij je gids zijn op deze mooie reis. Ik ga je helpen door mijn kennis en ervaring met je te delen. Deze blog gaat over de zoektocht naar een droomlocatie voor je nieuwe praktijk. Veel leesplezier!

De eerste is over de dam, wie volgt?

Afgelopen vrijdag had ik een beeldbelgesprek met een tandarts die ik al een aantal jaar ken. Ze appte mij eerder die week of ik tijd had om met haar te sparren. De aanleiding bleek mijn laatste blog. Het verhaal had haar geraakt en aan het denken gezet. Na jaren wikken en wegen, heeft ze besloten dat het tijd is om haar vleugels uit te slaan. Ze gaat een eigen praktijk starten!


Ik grijp dit blog-podium toch even aan om mijn blijdschap uit te spreken en jou als lezer te bedanken. Een mooier compliment dan dit kan iemand die verhalen en ervaringen de digitale wereld instuurt, in de hoop er andere mensen mee te helpen, zich niet wensen. Hier doe ik het voor!


Terug naar de tandarts in kwestie……

Een nieuw begin, maar waar?
De keuze is gemaakt. Ze maakt een frisse start en gaat op zoek naar een locatie. Waar begin je? Ik krijg deze vraag geregeld maar ik heb ontdekt dat mijn praktische manier van benaderen, het soms aflegt tegen de emotionele benadering van mijn klant. Denk ik een fantastisch pand te hebben gevonden, komt mijn klant aan met een pand in de vorm van een Pyramide of een koepel die ik juist links had laten liggen vanwege de onlogische indeling.


Over smaak moet je niet willen twisten, dat brengt juist leven in de brouwerij. Persoonlijk kijk ik naar goed bereikbare panden, lekker in het zicht bij het wandelend of rijdend verkeer voor de deur en voldoende inval van daglicht. Als het dan ook nog een goed in te delen “blokkendoos” is zonder teveel loze vierkante meters, dan heb je toch al een aantal succes factoren bij elkaar. Ik zoek gewoon mee want twee zien meer dan één. Welk pand het uiteindelijk wordt, dat laat ik aan jou.


De makelaar: zowel vriend als vijand
Heb je eindelijk je droomlocatie gevonden, loop je tegen een hindernis aan: de verkoopmakelaar. Misschien ligt het aan mij en ben ik nog nooit de juiste persoon tegen het lijf gelopen. Verkoopmakelaars geven mij altijd het gevoel dat ik op mijn hoede moet zijn. Ben ik hierin de enige?


Elke keer als ik mee ga naar een bezichtiging dan sta ik op scherp. Dat is ook mijn rol in dit spel, tenslotte heb jij mij als adviseur meegevraagd en moeten we er samen achter komen of dit de juiste locatie is voor je beoogde plannen. Terwijl jij je verlekkert op het pand, stel ik ondertussen kritische vragen aan de makelaar, soms hele voordehand liggende alleen maar om zijn of haar kennis en reactie te toetsen.


Lijkt het je wat en wil je de onderhandeling in? Schakel dan een aankoopmakelaar in. Als de verkoopmakelaar op jouw emoties weet in te spelen dan betaal je daar uiteindelijk de prijs voor. Laat een ander die onderhandeling daarom voor je doen.


Eén tip: controleer altijd eerst of jouw praktijk past in het bestemmingsplan. Vraag dit na bij de makelaar of bel de gemeente. Ik weet uit ervaring dat een bestemmingswijziging maanden kan duren. Ook kan ik je uit ervaring vertellen dat sommige makelaars hier bewust niets over zeggen dus neem zelf het voortouw en stel vragen.


De zoektocht begint vandaag
De tandarts die contact met mij opnam heeft gevraagd of ik haar wil helpen. Naast de zoektocht naar haar droomlocatie, heeft zij hulp nodig met het schrijven van haar ondernemingsplan. Niet alleen omdat de bank hier straks naar vraagt maar vooral omdat zij er zelf een beeld bij wilt hebben of haar plan haalbaar en rendabel is. Patiëntenzorg komt altijd op de eerste plaats maar er moet wel iets overblijven om ook je eigen hypotheek te kunnen betalen.


Heeft mijn verhaal je geïnspireerd? Ga er dan ook voor! Als ik je hierbij mag helpen dan kan je mij bereiken op 06 – 29 080 213 of per e-mail: remko@secondent.nl. Wil je voortaan geen blog meer missen en deze als eerste ontvangen? Meld je dan hier aan.


Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer! Op 4 maart verschijnt een gloednieuwe editie. Deze gaat over de plussen en minnen van een praktijkovername.


Remko


03.02.2021




Je eigen (parttime) praktijk binnen handbereik!
Er staat slechts één ding tussen jou en de start van je eigen praktijk. Dat is de beslissing om ervoor te gaan en die kan je vandaag nemen! Net als jij liep ik al een tijdje met deze gedachte. Toen ik het besluit eenmaal nam en van start ging, viel alles op z’n plek. Ik zou niet anders meer willen. In deze blog neem ik je mee op reis en hoop ik je te inspireren. Veel leesplezier!

Wacht niet op het juiste moment, bepaal nu dat dit het juiste moment is!

Ik had van de week contact met een mondhygiëniste die binnenkort haar eigen praktijk gaat starten. “Vind je het niet ontzettend spannend?” vroeg ik haar. “Dat is nog zacht uitgedrukt”, zei ze, “ik ben nog zenuwachtiger dan bij mijn huwelijk”.


Eigenlijk best vreemd, je bent goed in wat je doet en je patiënten of klanten spreken vol lof en waardering over je. Er is dus niemand die twijfelt over je kunnen en je hebt het goed bij je werkgever. Voor veel mensen is dit tot aan hun pensioen de basis van hun carrière. Niets mis mee, toch?


Nu zijn er alleen mensen zoals jij en ik die op een dag ontdekken dat er iets ontbreekt. Wat kan dat zijn? Waarom zou je dit warme bad verlaten? Bij mij duurde het hele proces, van besef tot daadwerkelijk vertrek bij de werkgever waar ik 12½ voor heb gewerkt, maar liefst 3 jaar. Er was altijd wel een reden te bedenken waarom het juist op dat moment niet goed uitkwam. Maar is dat eigenlijk niet altijd zo bij grote beslissingen in je leven?

Springen zonder bungeejump koord
Ons brein, die van mij in ieder geval wel, is geprogrammeerd op zekerheid. De stap naar een eigen onderneming voelde dan ook lange tijd alsof ik bovenop een brug stond zonder bungeejump koord. Geen idee hoe ik zou landen en wat mij beneden te wachten stond. Als je altijd onder de warme vleugels van werkgevers hebt geleefd, dan is uitvliegen best een ding.


Tot de dag dat je de beslissing neemt! Ik zat al lange tijd vol nieuwe ideeën en ik kon niet wachten om ermee te gaan experimenteren. Ik stelde mijzelf de vraag wat nu het ergste is dat zou kunnen gebeuren als ik niet zou slagen? Spaargeld gebruiken, een tijdelijke of parttime baan erbij of, in het allerergste geval, weer een volledige “echte” baan zoeken. Het was duidelijk: ik was klaar om uit te vliegen.


En jij? Wat is nu het ergste dat jou zou kunnen gebeuren in het onwaarschijnlijke geval dat je plannen je niet gaan brengen waar je op had gehoopt? Stop met jezelf ervan te overtuigen waarom je het niet zou moeten doen en haal die rem eraf. Jij bent specialist in wat je doet en dat doe je als geen ander. In jouw branche gaan ook nog eens meer collega’s met pensioen dan dat er nieuw bij komen. Werkverzekerd dus. Weer een reden minder om het niet te doen!


Laat je adviseren en helpen
In mijn geval had ik achteraf gezien misschien best wat hulp kunnen zoeken. Ik heb nu alles zelf uitgevogeld, wat ik trouwens ook enorm leuk vond om te doen, maar het had wat efficiënter gekund. Ik ben dan ook geen tandarts of mondhygiënist maar slechts iemand die juist deze groep bijstaat omdat ik zo’n 13 jaar geleden deze branche inrolde en mijn manier van werken en betrokkenheid heel goed aansluit bij deze groep specialisten.


Jij bent wel tandarts of mondhygiënist(e) dus het starten van je eigen praktijk is iets wat je moet combineren met en naast je patiëntenzorg. Als je klaar bent met je werk dan zijn de meeste andere bedrijven al gesloten en als je vrij neemt van je werk dan gaat dat ten kostte van de zorg en je omzet. Nee, dat is geen extra reden voor uitstel, dat is juist een goede reden om hulp te vragen!


De mondhygiëniste waar ik mijn verhaal mee begon, werkt 6 dagen in de week. Zij probeert zich in haar vrije tijd ertoe te zetten om een ondernemingsplan te schrijven. Dit heeft ze nog nooit gedaan en daardoor kost het meer tijd. Over enkele dagen ga ik bij haar langs om te horen wat de plannen zijn en of ik haar kan/mag ondersteunen. Om te beginnen misschien met het schrijven van het ondernemingsplan en daarna zien we wel verder.


Heeft mijn verhaal je geïnspireerd? Ga er dan voor! Als je mijn hulp hierbij kan gebruiken dan kan je mij bereiken op 06 – 29 080 213 of per e-mail: remko@secondent.nl.


Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer! Op 18 februari verschijnt een gloednieuwe editie. Wil je voortaan mijn blog in je mail ontvangen? Meld je dan hier aan.


Remko


20.01.2021




Balie-assistent(e): hoe moeilijk kan het zijn?


Herken je dit? Je vraagt heel beleefd aan je collega achter de balie om een verwijsbrief of recept. Het antwoord is een gestreste “Jaahaa!”. Kan dat nou niet anders? Jazeker, in deze blog ga ik je vertellen hoe. Veel leesplezier!

Onbewust in de watten gelegd

Je staat aan de receptie van een hotel om in te checken voor een gereserveerde kamer. Is het je wel eens opgevallen wat er tijdens het inchecken allemaal gebeurd? De telefoon gaat, iemand dringt voor omdat hij of zij “alleen” maar een taxi nodig heeft, een andere hotelmedewerker stelt ondertussen een vraag en in de lobby schreeuwt een kind het uit omdat zijn ijsje na 2 keer likken op de grond is gevallen.


De persoon achter de receptie, in dit verhaal een dame, houdt de regie, blijft vriendelijk en alert en handelt koeltjes alles met een glimlach af. Je krijgt de sleutel overhandigd, gevolgd door een uitleg waar je kamer zich bevindt en je loopt naar de lift. Door professioneel en goedgemutst de leiding te nemen, heeft deze dame onbewust enorm bijgedragen aan de positieve beleving die jij als gast ervaart.


Houd dit beeld vast en projecteer dit naar de balie in je tandartspraktijk………

Patiënt wordt gast
Zullen we een tandartspraktijk eens vergelijken met een hotel? Het principe is gelijk: de gast, hoe we een patiënt ook kunnen noemen, heeft een kamer geboekt in jouw praktijk. Dit is een vrije keuze dus je zal je gast ervan moeten overtuigen dat hij of zij op het juiste adres is. Aan jou en jouw team de taak om jullie gast vriendelijk te ontvangen, attent en respectvol te zijn, op zijn of haar gemak te stellen en de beste zorg en nazorg te verlenen. Je wilt natuurlijk wel dat deze persoon ook weer terugkomt.


Minder dan 2 seconden zijn ervoor nodig om jezelf een eerste indruk aan te meten. Als ik een praktijk binnenloop en mijn blik valt als eerste op een kauwgom kauwend persoon die mij vanachter de balie ongeïnteresseerd aankijkt, dan maak ik het liefste rechtsomkeert. Ik bezoek die praktijk niet als patiënt maar omdat de tandarts-eigenaar mijn hulp kan gebruiken. Het eerste verbeterpunt is een feit, ik schrijf het gelijk op.

Denk je nu eens in dat dit je eerste indruk is als nieuwe patiënt. Ik zou persoonlijk uit beleefdheid de behandeling nog ondergaan maar als die behandeling niet boven verwachting goed is, dan ga ik vandaag nog op zoek naar een andere praktijk. Zonder dat de behandelaar het weet, heeft zijn of haar collega er net voor gezorgd dat de lat enorm hoog is komen te liggen.


Hoezo balie-assistent(e)?
Er wordt vaak te makkelijk gedacht over werken achter een balie. Het begint al met de functietitel. Eigenlijk is het baliemedewerker maar vaker zie ik balie-assistent(e) voorbij komen. Dit suggereert dat de balie-assistent(e) ook als tandartsassistent(e) kan worden ingezet. Helaas gebeurt dat ook. Mijn advies is om dit gescheiden te houden. Laten we de functie hernoemen en er receptionist(e) van maken. Dit geeft gelijk de scheiding aan want wie wil er nou een receptionist(e) die assisteert in de behandelkamer?


Als receptionist(e) moet je sterk in je schoenen staan en het hoofd koel houden. Soms wordt er van 5 verschillende kanten een vraag gesteld. Uiteraard willen alle vragers ook nu een antwoord. Het is een explosie van dynamiek waar niet iedereen geschikt voor is. Stress of niet, je gasten, collega’s en patiënten verwachten je lach te zien en te horen. Blijf vooral het grote geheel zien want anders verdwaal je in details. Doe er nog een snufje representativiteit, beleefdheid, tact en empathie bij en jouw ideale receptionist(e) is een feit.


Het is misschien wel de belangrijkste functie in je praktijk. Het maakt of kraakt de patiëntbeleving. Een patiënt die wat angstig is voor de behandeling, kan door de receptionist(e) weer op zijn of haar gemak worden gesteld. De angstgevoelens zijn dan al nagenoeg verdwenen bij vertrek uit de praktijk. Wat gaat er mee naar huis? De positieve aandacht die je receptionist(e) de patiënt net meegaf. Naast het overtreffen van de patiëntverwachting, kan jou ideale receptionist(e) plannen als geen ander. Hoe heerlijk is dat? De agenda wordt tot de nok toe gevuld en te ruim of te krap geplande afspraken behoren tot het verleden.


Waar vind je deze Wonder Woman of Superman?
Misschien werkt deze persoon allang bij je achter de balie maar sneeuwt deze onder omdat van hem of haar wordt verwacht om ook nog te assisteren daar waar het nodig is. Begin eens met afslanken van het takenpakket. Twijfel je? De ervaringsdeskundige wandelt net je behandelkamer in. Juist ja, je patiënt! Als iemand de zorg in je praktijk goed kent, van binnenkomst tot vertrek, dan is hij of zij het wel. Wat gaat goed en wat kan beter? Een betere raadgever ga je niet vinden.


Werkt deze persoon nog niet bij je? Zorg er dan voor dat je een knallende vacature tekst opstelt die vrouwen en mannen met ervaring als receptionist(e) uitnodigt om te solliciteren. Dit kan natuurlijk ook een baliemedewerker van een skicentrum zijn of iets dergelijks. Als het maar een combinatie is van uitmuntende klant- en gastgerichtheid en het plannen van afspraken. Vaak zie je mensen die goed zijn in het één of juist het andere maar je zoekt iemand die beide kwaliteiten beheerst.


Veel succes. Kan je hier hulp bij gebruiken, moet ik een vacaturetekst voor je schrijven of heb je vragen die ik niet heb behandeld in deze blog? Je kan mij rechtstreeks bereiken op remko@secondent.nl of op 06 – 29 080 213.


Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer! Op 4 februari verschijnt een gloednieuwe editie. Wil je voortaan mijn blog in je mail ontvangen? Meld je dan hier aan.


Remko


06.01.2021




9 tips bij het aanschaffen van tandheelkundige apparatuur


Welkom in 2021! Alle tellers staan weer op 0. Dat dit jaar ons maar veel plezier, gezondheid en ander moois mag brengen. Mijn blog gaat dit keer over de aanschaf van tandheelkundige apparatuur. Ik krijg hierover veel vragen van tandartsen. Een goede reden om mijn kennis met je te delen. Veel leesplezier!

Situatieschets

Sinds kort help ik een jonge ondernemende tandarts die voor het eerst in zijn carrière een praktijk heeft overgenomen. Trots als een pauw, niet alleen omdat dit een droom is die uitkomt, maar ook omdat hij bijna alles zelf heeft geregeld. Van de overname van de praktijk, tot aan de financiering bij de bank en de afspraken met de aannemer. Alleen de tandheelkundige apparatuur is nog een openstaand punt. In dat kader heeft hij mij benaderd om hem te helpen.


Dit klusje is mij op het lijf geschreven. In de ruim 12 jaar die ik voor een tandheelkundige leverancier heb gewerkt, heb ik veel praktijken mogen bezoeken en geadviseerd op gebied van apparatuur, financiën en fiscale investeringsregels. Deze jonge tandarts weet natuurlijk best iets van apparatuur 

maar dan vooral als gebruiker. Hij neemt mij mee als adviseur. Iemand met een brede kennis die meedenkt, bevestigt, vragen stelt en onderhandelt bij de aankoop. Daarnaast is het ook prettig om iemand bij je te hebben, het maakt je sterker.


Zo gezegd, zo gedaan en wij samen op pad. Ik bereid mij altijd goed voor. Ik ken de wensen van mijn klant, ik verdiep mij grondig in de producten en de offerte wordt van voor naar achter geanalyseerd. Met een lange vragenlijst trokken wij samen ten strijde naar de showroom. Ik vraag altijd alles wat in mij opkomt, ook soms voor de hand liggende dingen alleen maar om de kennis van de tegenpartij te toetsen. We wisselden elkaar goed af, als de één iets vroeg leunde de ander achterover en vice versa. Een leuk schouwspel. Uiteindelijk met een mooi resultaat, naar onze tevredenheid én die van de leverancier.


Waar let ik zoal op?
Tegenwoordig kan je bijna op iedere straathoek tandheelkundige apparatuur kopen. Van Aziatisch of Europees fabricaat en de prijzen lopen zeer uiteen. Als je de verkopers moet geloven dan is hun product altijd beter dan dat van de buren. Hoe maak je de juiste keuze?


1. Nodig een leverancier altijd eerst uit op je praktijk. Leg je “probleem” voor en laat ze adviseren wat de beste oplossing is. Hiermee toets je kennis en creativiteit;
2. Stel ook “domme” vragen. Blijf nooit met een vraag zitten, stel ze gewoon. Vraag ook eens iets geks of voordehand liggend om kennis en reactie te toetsen;
3. Wees kritisch en vertrouw op je intuïtie. Dit gaat om jouw praktijk, jouw toekomst en jouw geld. Je wilt iemand die begaan is met jouw persoonlijke wensen. Je hebt niets aan een standaard riedeltje met een standaard product;
4. Houd het zakelijk. Een verkoper is niet je vriend, hij of zij wil je iets verkopen. Uiteraard kan je absoluut een goede klik met elkaar hebben en zijn er verkopers die met kop en schouders positief boven anderen uitsteken, maar houd altijd in gedachten dat het zakelijk is;
5. Doe je huiswerk. Wat zijn de ervaringen van collega’s met deze apparatuur of leverancier? Let daarbij wel op dat een negatieve ervaring eerder wordt gedeeld dan een positieve en wat voor de één een panieksituatie is, is voor een ander een futiliteit. Dat kan een vertekend beeld geven. Een verhaal heeft altijd 2 kanten dus geef iemand ook de kans om te reageren;
6. Exclusiviteit vs. continuïteit. Soms is een bepaald merk apparaat slechts bij één leverancier verkrijgbaar. Dit noem je een exclusiviteit. Een nadeel hiervan kan zijn dat je ook voor je technisch onderhoud bent overgeleverd aan deze leverancier. Maar wat als hun responsetijd (lees: hoe snel ze bij je kunnen zijn) 2 dagen is en je hebt ze nu nodig? Wat als ze extreme tarieven vragen? Wat als ze slecht werk leveren? In alle gevallen wil je dan kunnen uitwijken. Exclusiviteit kan dus een risico zijn voor de continuïteit van je praktijk. Zorg dus dat er uitwijkmogelijkheid is en vraag hiernaar;
7. Staar je niet blind op een prijs! Voor jou is een prijs gewoon een prijs en je wilt bij voorkeur de laagste. Dat is begrijpelijk. Soms hangt er veel meer samen met een prijs dan jij aan de oppervlakte kunt beoordelen. Vraag hiernaar, wat krijg je precies voor dit bedrag?;
a. prijs vs. technische service: Als een leverancier service hoog in het vaandel heeft dan is er geïnvesteerd in het aannemen van monteurs. Als dit de continuïteit van je praktijk ten goede komt en je hierdoor zo min mogelijk omzetverlies leidt, dan is dat ook wat waard. Een dag wachten op reparatie of je agenda 1½ dag blokken voor een nieuwe installatie, kost je meer dan die € 1.000 extra aan het begin. Los van het gedoe met sluiten van agenda’s en verplaatsen van patiënten;
b. prijs vs. gebruikerstraining: een apparaat leveren en installeren dat kan elke leverancier. De vraag is: wat doen ze hierna? Als je door nu iets meer te betalen voldoende ondersteuning krijgt om het apparaat je eigen te maken dan is dat geen slechte deal;
c. prijs vs. kwaliteit: een titanium hoekstuk is weliswaar duurder dan één van roestvrijstaal maar ook een stuk lichter. Bekijk het praktisch: je hebt dit apparaatje de hele dag in je hand. Toch maar iets meer uitgeven voor lichter materiaal?;
d. prijs vs. functionaliteit: neem een behandelunit. Hier ben je zomaar € 20.000 voor kwijt en dan heb je het “instapmodel”. Voor € 30.000 heb je er één die helemaal aansluit bij jouw wensen. Die € 10.000 lijkt en is nu een heel bedrag en ik begrijp dat je toch richting instapmodel neigt. Bedenk dan eens hoe lang die unit straks in je praktijk staat? Zeker 15 jaar! Hoeveel omzet gaat deze genereren? Precies, de unit is het hart van je praktijk. Investeer in je werkplezier!;
8. fiscale investeringsvoordelen. Ben je je ervan bewust dat het fiscaal gezien soms erg interessant kan zijn om in fases te investeren in plaats van alles in één keer? Verdiep je in deze voordelen, dat kan je veel geld besparen;
9. heb je alles ook nodig? Als je een 4 kamer praktijk vanaf 0 opbouwt dan heb je op termijn 4 behandelunits nodig maar misschien kan je met 2 beginnen. Als je er nu 4 afneemt dan moet je die ook alle 4 nu al betalen. Straks is de fabrieksgarantie al verlopen voordat je de unit ooit hebt gebruikt.


Sta je aan de vooravond van een investering, kan je een adviseur gebruiken of heb je specifieke of gedetailleerde vragen die ik niet heb behandeld in deze blog? Neem gerust contact met mij op en stel je vraag! Je kan mij rechtstreeks bereiken op remko@secondent.nl of op 06 – 29 080 213.


Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer! Op 21 januari verschijnt een gloednieuwe editie. Wil je voortaan mijn blog in je mail ontvangen? Meld je dan hier aan.


Remko


24.12.2020




Diepgewortelde stoelenliefde


Van de week deed ik een positieve ervaring op die mij echt raakte. Een beslissing die uit zakelijk oogpunt werd genomen, kreeg een gouden randje door emoties en trots die erdoor opgeroepen werden. Die had ik niet zien aankomen! Daarom heb ik besloten om dit mooie verhaal met je te delen. Veel leesplezier!


Ik ben uiteraard niet vergeten dat ik je in mijn laatste blog op 9 december heb beloofd om dit keer eigenlijk iets te schrijven over het belang van een realistische patiënten opbouw in je ondernemingsplan. Dat houd je tegoed!

Introductie: hoe kwam het zo?

De mensen om mij heen die een beetje in de gaten houden wat ik doe, weten dat ik dit jaar een eigen bedrijf ben gestart. “Helpt tandartsen met ondernemen” is niet alleen mijn slogan maar ook dat wat ik zelf het liefste doe: anderen helpen. Dat is ook de reden waarom ik ben gaan bloggen.


Een goede vriend van mij is tandarts en praktijkeigenaar. Hij zei altijd: “als jij ooit voor jezelf begint dan ben ik je eerste klant!”. Hij hield woord en sinds een aantal maanden help ik hem om zijn praktijk te professionaliseren.


Hij heeft deze praktijk nu 11 jaar en is van solopraktijk uitgegroeid naar 6 behandelkamers. Waar hij niet echt bij stil had gestaan, is dat een 6-kamer praktijk toch ook een hoop 

geregel met zich meebrengt. Daar heeft hij zelf te weinig tijd voor want patiënten gaan altijd voor. Aan mij de taak om eens flink met een bezem door processen, protocollen en financiën te gaan.


Continuïteit
Tijdens een inventarisatie van de praktijkapparatuur en de relatie tot onderhoudskosten, deed ik een ontdekking. Van de 6 behandelunits zijn er 5 waarvan nagenoeg geen reserve onderdelen meer beschikbaar zijn. Een risico voor de continuïteit van de praktijk want je wilt niet stil komen te staan. Alle units in één keer vervangen is iets teveel van het goede (en fiscaal onaantrekkelijk) dus ik adviseerde om dit jaar alvast 1 unit te vervangen. De oude stoel en unit zetten we dan in de garage om wat reserve onderdelen te hebben, mocht één van de andere oude units stukgaan.


Na een goed gesprek over de investering, terugverdientijd en fiscale voordelen, besloot mijn vriend om het advies te volgen. We nodigden 2 leveranciers uit en we maakten een keuze wie de opdracht kreeg. Nu is 2020 voor iedereen een bijzonder jaar en we zijn toch wat voorzichtiger geworden. Het geld is er wel maar we houden het liever beschikbaar als buffer. Je weet nooit of er nog een nieuw Corona-konijn uit de hoge hoed komt. Het werd leasen.

Mandana
Tot zover niets spannends, gewoon een zakelijke beslissing. Nu komt het! Op het moment dat mijn vriend het besluit nam om tot aanschaf van de nieuwe unit over te gaan, was het eerste wat hij zei: “doe kamer 2 maar eerst”. Om je een duidelijk beeld te geven: deze man werkt zelf in kamer 1 en in zijn hele tandartsleven heeft hij nog nooit een nieuwe unit gekocht. Hij werkt dus al 11 jaar op tweede- en derdehands apparatuur.


Deze nieuwe unit gaat dus absoluut niet naar kamer 2! Als iemand het verdient om op een nieuwe unit te werken dan is hij het wel! Hij behandelt minder bedeelde patiënten op zijn vrije dag, hij steunt meerdere goede doelen en hij zorgt ervoor dat iedereen om hem heen het goed heeft en hij 

voor ze klaar staat. Hij deelt wat hij heeft en zijn hele leven staat in het teken van zorg. Dit was het moment waarbij ik hem moest helpen om zijn eigen belang nu eens voorop te stellen.


Wonder boven wonder accepteerde hij zowaar mijn betoog en vorige week is de nieuwe unit geleverd. Hij werd er bijna emotioneel van, zijn allereerste gloednieuwe unit in 11 jaar. Trots als een kind die met zakgeld een doosje Lego heeft gekocht, stuurt hij mij dagelijks berichten over hoe blij hij ermee is. Afgelopen dinsdag was ik in de praktijk en wat staat “ze” er mooi bij. Hij heeft “haar” liefkozend Mandana genoemd……………..


Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer! Op 7 januari verschijnt de volgende editie. Ik wens je smaakvolle feestdagen en tot volgend jaar. Wil je voortaan mijn blog in je mail ontvangen? Meld je dan hier aan.


Remko


09.12.2020




Hoe vind je de balans tussen doelgroep en locatie?


Als gepassioneerd ondernemingsplannenschrijver vertel ik je in mijn tweewekelijkse blog over zaken die ik op mijn pad ben tegengekomen. Dit helpt je bij het schrijven van jouw plan. Deze keer: doelgroep, locatie en de balans hiertussen.


Ondernemingsplan, waarom ook alweer?
Zoals ik schreef in mijn vorige blog: een ondernemingsplan schrijf je in eerste instantie voor jezelf. Het plan dwingt je om kritisch over zaken na te denken. Waar ga ik mij vestigen en waarom daar? Op wie ga ik mij richten, wat is mijn doelgroep? Wie zijn mijn concurrenten en hoe verover ik een plekje in het territorium? Hoe kom ik aan medewerkers in deze uitdagende branche? Waar ben ik goed in en waar kan ik hulp bij gebruiken?


Naarmate het ondernemingsplan zich verder ontwikkelt, hoe leuker het wordt. Je leert alles kennen: de buurt, de concurrentie, de markt en jezelf. Je leert wat het gaat kosten om deze grote stap in je leven te realiseren en als je dat weet dan begrijp je waarom dit plan van essentieel belang is. Een tandartspraktijk is duur! Daarom is het belangrijk dat je uitvogelt hoe je dit gaat terugverdienen en straks aan je betalingsverplichtingen gaat voldoen.

Doelgroep
Het begint met het bepalen van je doelgroep. Waarschijnlijk trek je nu je wenkbrauwen op. Ook een tandartspraktijk is een bedrijf en geen enkel bedrijf kan zonder doelgroep. Als je je op iedereen richt dan voelt niemand zich echt thuis!


Dat zegt niet dat je de deur moet dichthouden voor mensen buiten je doelgroep, je blijft immers zorgverlener. Het zegt alleen dat het kan voorkomen dat sommige patiënten nooit echt tevreden zijn omdat ze buiten de (doel)groep vallen. 

Deze patiënten gaan dan op zoek naar een praktijk die beter bij ze past. Dat geeft niets, accepteer dat en concentreer je op de patiënten die jouw zorgverlening en manier van werken wél kunnen waarderen.


Op wie ga je je richten? Jonge gezinnen, expats, kinderen, alleenstaanden, tweeverdieners etc. Dat wetende helpt je om ook een locatie te zoeken waar deze mensen zich bevinden. Anders eindig je misschien op een plek waar jouw doelgroep niet is of je niet kan vinden.


Locatie
In het centrum van een grote stad wonen expats, tweeverdieners, alleenstaanden. Begin jij een praktijk midden in het centrum die zich richt op gezinnen met jonge kinderen dan is het geen groot raadsel waarom juist deze doelgroep weg blijft.


Zet je een enorm Centrum voor Esthetische Tandheelkunde neer in een wijk met bewoners die moeite hebben om financieel rond te komen en pas naar de tandarts gaan als ze pijn hebben? Dan kan je beter op zoek naar een goede marketeer die jouw doelgroep naar je praktijk weet te navigeren.


Zet je echter een laagdrempelige praktijk neer in een villawijk dan kan dat juist weer heel goed aanslaan. We hechten steeds meer waarde aan echt contact en persoonlijke interesse. Het is niet voor niets dat de kleine zelfstandigen zoals de bakker, slager en groenteman/-vrouw, hun omzet bijna zien verdubbelen in deze uitdagende Coronatijd.
Andere zaken van belang bij het vinden van een geschikte locatie kunnen zijn:
• Heeft het pand de juiste bestemming. Lees: mag je daar een praktijk vestigen?
• Is er voldoende (gratis) parkeergelegenheid?
• Hoe gaan patiënten je vinden? Zit je in het zicht of in de luwte?
• Wie zijn je buren? Vullen jullie elkaar aan of hebben jullie last van elkaar?
• Komt er voldoende daglicht binnen (veel glas) of ben je afhankelijk van kunstlicht? Wil je dat?
• Bezoek het pand ook ’s avonds en in het weekend. Hoe is de sfeer in de buurt?


Verplaats jezelf in je patiënt en ga naar de praktijk alsof je een behandelafspraak hebt. Zo ervaar jij wat straks je patiënt ervaart.


Praktijkvoorbeeld
Ik sprak ooit een tandarts die zich bewust had gevestigd in een achterstandswijk. Een verschrikkelijke term maar helaas weet ik even geen alternatief. Deze tandarts besloot zijn praktijk juist hier te openen omdat hij vindt dat iedereen goede mondzorg verdient. Alleen was er tot dusver geen tandarts die dat had aangedurfd op die plek.


Zijn praktijk bleek een regelrecht succes. Niet alleen hadden de buurtbewoners eindelijk toegang tot goede zorg, dat lieten ze ook blijken door massaal te komen en hun dankbaarheid en respect te tonen. De bewoners voelde zich serieus genomen.


Toen ik de tandarts vroeg of hij ergens hinder van ondervond, zei hij dat hij alleen het betalingsmoraal heeft moeten bijschaven. De bewoners hier hebben nu eenmaal minder te besteden dus we zoeken de juiste balans tussen mondgezondheid, prioriteit en bestedingsruimte. Op basis daarvan gaan we aan de slag. Zo weten beide partijen waar ze aan toe zijn en dit voorkomt vervelende trajecten en betalingsproblemen.


Deze tandarts heeft bewust voor deze locatie gekozen en zich daarna aangepast aan wat belangrijk is voor zijn doelgroep: de buurtbewoners. Door duidelijke spelregels te hanteren en communiceren voorkom je “gedoe” en zet je een dijk van een praktijk neer op een plek die niemand voor mogelijk hield.


Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer! Op 24 december verschijnt de volgende editie. Ik ga je dan meer vertellen over het belang van een realistische patiëntopbouw. Wil je voortaan mijn blog in je mail ontvangen? Meld je dan hier aan.


Remko

25.11.2020




Een ondernemingsplan voor een tandartspraktijk? Hoezo?
Je bent tandarts en je begint een eigen praktijk. Je loopt een bank binnen en de geldsluis gaat open. Je schroeft “tandartspraktijk” op de gevel en de patiënten hollen naar binnen. Werkt het echt zo of is er meer voor nodig?


Waarom deze blog?
Vol trots kan ik zeggen dat ik in de afgelopen 10 jaar vaak aan de basis heb mogen staan van een nieuwe tandarts- of mondhygiëne praktijk. Het schrijven van een ondernemingsplan wordt tot op de dag van vandaag eerder als last gezien dan als nuttig ervaren. “Een ondernemingsplan, dat heeft een tandarts toch niet nodig?” Een standpunt dat nog steeds leeft onder ambitieuze tandartsen.


Voor wie schrijven we dat plan nu eigenlijk? Als passievol plannenschrijver heb ik veel tandartsen geholpen om hun droom te vertalen op papier. Het plan wordt bijna tastbaar. Het leeft, je ziet het voor je, je enthousiasme en zelfvertrouwen nemen toe en je kan niet wachten om te starten. Dat is wat een goed ondernemingsplan met je doet.

Waar begin je?
Er zijn veel plekken waar je gratis een ondernemingsplan kan downloaden. Als sjabloon zijn deze prima te gebruiken. Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden. Naast dat het je veel tijd scheelt in ontwerpen, helpen deze sjablonen je ook om een logische onderwerp volgorde aan te houden en staan alle basiselementen er al in. Zo kan je niets vergeten.


Deze sjablonen zijn wel vaak gericht op detailhandel. Ook zie je soms de huisstijl terug van bijvoorbeeld de bank waar je dit document gratis kon downloaden. Als dit je “huisbank” is en je bent van plan om daar aan te kloppen voor een lening dan zou je de lay-out zo kunnen laten. Dit leest voor de bankmedewerker het makkelijkste weg. Persoonlijk adviseer ik altijd om het document in te richten zoals jij dat wilt. Het is jouw plan!

Ik heb veel plannen voorbij zien komen. Vaak even snel ingevuld omdat “de bank” het wil. Op mijn vraag aan de tandarts of er überhaupt een plan is, kreeg ik dan vol trots de invuloefening overhandigd. Ik blader het door, kijk de tandarts aan en stel de vraag: “Ga je een schoenenwinkel beginnen?”. We barsten in lachen uit, we pakken een bak koffie erbij en we beginnen te herschrijven.


Voor wie schrijf je een ondernemingsplan?
Slechts voor één iemand: jezelf!


Natuurlijk is dat ook het eerste waar een bank naar vraagt en helpt het plan je om mensen om je heen mee te nemen in je verhaal maar in basis is dit de vertaling op papier van alle dromen, gedachten en ideeën waar je al zo lang mee loopt.


Het plan dwingt je om serieus over zaken na te denken en leert je of het financieel haalbaar is. Zo schreef ik ooit, lang geleden voor mijn opleiding, een ondernemingsplan aangaande de overname van het leerbedrijf waar ik toen werkte. De slotconclusie was: niet doen! Was dit achteraf zonde van mijn tijd? Absoluut niet! Zonder plan had ik waarschijnlijk op basis van blauwe ogen een verkeerde beslissing genomen.


De bankmedewerker vs. de tennisleraar
Tenzij je in de afgelopen jaren flink hebt gespaard of een forse erfenis hebt ontvangen, zijn de meeste van ons afhankelijk van een lening. Soms kan je terecht bij familie maar vaker kloppen we aan bij een bank. Lekker anoniem en geen schuldgevoelens of gênante situaties op verjaardagen. Uitzonderingen zijn er vast maar mijn ervaring is dat veel bankmedewerkers niets weten van tandartspraktijken. Niet helemaal niets, hij of zij komt er waarschijnlijk wel twee per jaar.


Kortom: jij hebt geld nodig en de bankmedewerker ontbreekt het aan kennis. Ik heb letterlijk meegemaakt dat de bank de nieuw te starten tandartspraktijk vergeleek met, daar heb je hem weer, een schoenenwinkel. Niets mis met een schoenenwinkel maar dat is niet waar jouw passie ligt.


Dit is waar jouw plan je gaat helpen! Stel jezelf de vraag: “als ik dit plan laat lezen aan een willekeurig iemand, begrijpt deze persoon dan wat ik bedoel?” Het mooie is dat je dit kan testen in je omgeving. Vraag je ouders, broer of zus, buurman of -vrouw of van mijn part de tennisleraar om je plan te lezen en het plan vervolgens aan jou te verkopen alsof het zijn of haar eigen plan is. Dit gaat jou zoveel waardevolle informatie en feedback opleveren dat jij straks de bankmedewerker wegblaast. Deze persoon zal de praktijk voor zich zien en begrijpen wat deze praktijk onderscheidt van de rest. De kans van slagen voor wat betreft de lening is zojuist gestegen naar ongeveer 90%!


Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer! Op 9 december verschijnt de volgende editie. Ik ga je dan meer vertellen over het schrijven van een plan en valkuilen die ik in de praktijk heb meegemaakt. Wil je voortaan mijn blog in je mail ontvangen? Meld je dan hier aan.


Remko


11.11.2020




Patiëntje-pik: als waarnemen overnemen wordt


Irritant: ben je een paar dagen ziek geweest, heeft je collega 50 patiënten van je overgenomen! Hoe ga je hier mee om en is dat te voorkomen?


Waarnemen wordt overnemen
Je was vorige week geveld door griep. Het is dan ook herfst en een griepje is zo opgelopen. Gelukkig is het van korte duur en na een week ben je volledig opgeknapt. Het zal nu wel aanpoten worden de komende tijd want al je patiëntafspraken van vorige week zullen verzet zijn. Die afspraken komen nu bovenop je toch al drukke agenda. Geen probleem, de komende weken begin je gewoon een uur eerder en je werkt ’s middags een uur langer door.


Wat blijkt? Je patiënten zijn al door collega’s gezien. Nu is dat voor een keer niet erg maar je ziet dat deze collega’s volledige behandelplannen hebben uitgevoerd en gelijk vervolgafspraken in hun eigen agenda hebben gezet. Niet alleen heb (of is het nu had?) je een goede en jarenlange verstandhouding met deze patiënten, je hebt er veel tijd en energie in gestoken. Samen met je patiënten had je een behandelplan opgesteld die rekening houdt met hun persoonlijke en financiële situatie. Dit is geen waarnemen, dit is overnemen!


Patiëntje-pik
Vind je dit een kinderachtige benaming? Dat klopt! Het is dan ook kinderachtig, alles behalve collegiaal en verwarrend voor het meest waardevolle in je praktijk: je patiënt.


Verplaats je eens in de positie van de patiënt. Als het ernaar uitziet dat de afwezigheid van “mijn” tandarts slechts van korte duur zal zijn, dan maak ik persoonlijk liever een nieuwe afspraak bij mijn eigen tandarts. Ik denk veel patiënten met mij.

Ik heb een leuke klik met mijn tandarts, het voelt vertrouwd en zij (in mijn geval) weet ongeveer alles van me. Naar de tandarts gaan is toch een beetje net als bij de kapper.


Verplaats je dan ook in de positie van je collega. Je bent net een week ziek geweest, wat alles behalve prettig was, en bij terugkomst blijkt dat je collega’s zonder schaamte patiënten hebben overgenomen. Wat zou je hier zelf van vinden? Als het nu alleen spoed en pijnklachten betrof maar ook alle preventieve behandelingen en strategische behandelplannen zijn uitgevoerd.

Over “oude rotten” en “broekies” in het vak

Helaas komt ongevraagd overnemen van patiënten, dat is wat “patiëntje-pik” is, geregeld voor. Ik maak mee dat behandelaars afspraken naar hun eigen agenda verslepen omdat ze van mening zijn dat hun collega de techniek van de geplande behandeling onvoldoende beheerst. “Die tandarts moet je geen endo laten doen, zij is pas net afgestudeerd”.

De “oude rotten” in het vak doen soms de aanname dat het “broekie” het vast niet kan. Vaak blijkt dat het “broekie” het 

prima kan en misschien zelfs een mooier en duurzamer eindresultaat levert dan de collega die deze behandeling al zeker 1.000 keer heeft uitgevoerd. Het “broekie” is namelijk nog wat onzeker, dit resulteert in perfectionisme om zich te bewijzen naar zijn of haar collega’s. En ja, het “broekie” heeft er wel iets langer voor nodig. Leren vergt nu eenmaal tijd.


Ook spreek ik mondhygiënisten die van mening zijn dat het belachelijk is dat tandartsen gebitsreiniging (M03) uitvoeren. Sommige tandartsen vinden het dan weer belachelijk dat mondhygiënisten periodieke controles (C11) uitvoeren en kleine röntgenfoto’s (X10) maken.


Afspraken in het ZZP winkelcentrum
Binnen tandartspraktijken werken de meeste behandelaars op ZZP-basis. De behandelaars zijn dus een soort eigen winkels in het winkelcentrum van de praktijkhouder. Het voordeel hiervan is dat de praktijkhouder alleen een vergoeding betaalt over gerealiseerde omzet. Het nadeel van winkels die hetzelfde aanbieden in één winkelcentrum is dat er concurrentie kan ontstaan. Dit is een natuurlijk gedrag voor iedereen met een eigen onderneming. Concurrentie is gezond maar niet als je patiënt er last van heeft. Je patiënt verwacht dat alle medewerkers van de praktijk één team vormen.


Om interne concurrentie, verwarring en irritatie tegen te gaan is het zaak om goede spelregels op te stellen. Wie doet wat en wanneer? Als iedereen weet en begrijpt hoe we met patiënten en elkaar omgaan dan is de werksfeer een stuk prettiger. Alle tijd die nu verloren gaat aan discussiëren over waarom we iets nu juist wel of niet hebben gedaan, behoort dan tot het verleden. Die tijd kunnen we straks gebruiken voor wat we echt leuk vinden: zorg verlenen.


Spelregels
Hieronder treft je 4 makkelijke en snel in de praktijk te brengen ideeën die je kunnen helpen bij het opzetten van de spelregels:

1. Patiënt is koning / Interne overdracht - heeft de patiënt geen klik met jou? Respecteer de keuze van een patiënt om intern van behandelaar te wisselen. Heb je zelf geen klik met de patiënt? Dat kan ook gebeuren. Kijk of overdracht naar een collega mogelijk is maar bespreek dit wel van tevoren.
2. Kort (ziekte)verlof = afspraak verzetten - verwacht je de vaste behandelaar binnen 2 weken terug op de praktijk? Verzet dan de afspraak tot na het (ziekte)verlof.
3. Lang verlof = waarnemen - gaat het langer duren dan 2 weken? Verplaats de afspraak met de patiënt dan naar een waarnemer. Deze persoon blijft de patiënt waarnemen totdat zijn of haar eigen behandelaar terug is. Tenzij de patiënt zelf beslist bij de waarnemer te willen blijven.
4. Waarnemer neemt waar - pijnklachten moeten uiteraard worden waargenomen tijdens afwezigheid van een collega. Reguliere afspraken of het uitvoeren van behandelplannen, die worden niet waargenomen maar verzet, tenzij:

a. dit in het belang van de patiëntgezondheid is
b. de collega langdurig met (ziekte)verlof is
c. op verzoek van de praktijkhouder of patiënt

De waarnemer declareert zelf de uitgevoerde werkzaamheden. Eventuele nazorg of nacontrole als gevolg van de waarneming, wordt ook uitgevoerd door de waarnemer.


Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer! Op 25 november verschijnt de volgende editie.


Wil je reageren op deze blog? Graag, je feedback is van harte welkom. Klik dan onderaan de tekst op: “een opmerking toevoegen” of stuur een e-mail naar remko@secondent.nl. Ook wanneer je graag een actueel onderwerp wilt aandragen? Iets wat je frustreert of juist blij maakt. Misschien wel gewoon dagelijks praktijkgedoe waar je ruchtbaarheid aan wilt geven. Laat mij het weten! Ik ben altijd op zoek naar nieuwe onderwerpen voor volgende blogs.


Remko


26.10.2020




Alarmfase C90! - Patiënt mist de afspraak? Wat nu?


Stoor je je ook aan patiënten die niet op komen dagen of te laat hun afspraak afzeggen? In deze blog help ik je op weg hoe je hiermee om kunt gaan.

C90
Daar sta je dan met je goede gedrag in een lege behandelkamer omdat je patiënt niet is verschenen. Declaratiecode C90 is in het leven geroepen om patiënten een rekening te sturen op het moment dat ze een afspraak missen of te laat afzeggen. Deze code is niet gekoppeld aan een vast tarief. Het staat de mondzorgpraktijk vrij om iets of niets in rekening te brengen. De hoogte van de rekening mag maximaal de kosten bedragen die je bent misgelopen voor de behandeling. De C90 kosten worden niet vergoed door de zorgverzekering.


Mijn ervaring is dat veel praktijken coulant omgaan met het in rekening brengen van C90. Zeker als de patiënt voor de eerste keer een afspraak mist dan volgt meestal geen rekening. De praktijk registreert dan vaak C90 wel maar tegen 0 Euro. Zo is in ieder geval vastgelegd dat deze patiënt er niet was. Bij een tweede niet nagekomen afspraak neemt de coulance van de mondzorgpraktijk af.


Is deze coulance wel of niet terecht? Wat vind jij?


Goed verhaal
Het besluit om een C90 factuur te sturen hangt veelal samen met hoe de patiënt met jou omgaat. Vaak hoor je al aan de telefoon of iemand er oprecht moeite mee heeft om de afspraak te annuleren. Nu is dit geen meetbaar gegeven maar vaak is je eerste intuïtie, de bekende nekharen die wel of niet overeind gaan staan, voldoende om te beoordelen of iemand eerlijk tegen je is.


Dingen gebeuren nu eenmaal: sta je bepakt en bezakt klaar om met 3 kinderen naar de tandarts te gaan, blijkt je fiets een lekke band te hebben en je jongste kind valt op straat en haalt zijn hele knie open. Dit gezin heeft nog nooit een afspraak gemist én ze nemen de moeite om af te bellen. Wat doe je dan? Stuur je ze een factuur? Nee, natuurlijk niet! Je plant op korte termijn een nieuwe afspraak.

Nieuwe afspraak
De bereidwilligheid van je patiënt om een nieuwe afspraak te plannen, is wat mij betreft hèt meetinstrument om te bepalen of een C90 rekening gepast is.
We gaan nu nog uit van patiënten die zelf bellen. Weliswaar te laat maar ze bellen wel. Dat is altijd beter dan niets van je laten horen, daar kom ik later op terug.


Uiteraard zijn er bepaalde situaties waar het hoofd van de patiënt alles behalve staat naar het maken van een nieuwe 

afspraak. Een sterfgeval van een naaste bijvoorbeeld.
Toch moet je ook hier in ieder geval vragen om een nieuwe afspraak. Doe niet de aanname dat de patiënt dit niet wil maar vraag het gewoon. Dat kan op een respectvolle manier en dan hoeft de patiënt hier in ieder geval niet meer over na te denken. Over een maand of misschien zelfs twee maanden? Prima, dan staat het alvast!


Snotneus
Hadden we ons dit ooit voor mogelijk kunnen houden? COVID-19! Het is herfst en alle verkoudheidsklachten komen zoals ieder jaar op als paddenstoelen. Alleen de snotneus, zere keel of het gehoest van een jaar geleden, kan nu COVID-19 zijn. Iedereen is op zijn en haar hoede en we moeten daarom ook alle afspraak annuleringen serieus nemen. Helaas slaat dat momenteel veel gaten in de planning.


Ook hier geldt dat het respect waarmee jij wordt behandeld en de bereidwilligheid van de patiënt om een nieuwe afspraak te maken, bepaalt of je alleen een aantekening maakt van de annulering of ervoor kiest om toch een (kleine) rekening te sturen. In de meeste gevallen blijft het bij een aantekening en is de snotneus absoluut bereid om over 3 weken te komen.


No-show
De lastigste categorie om mee om te gaan zijn de mensen die zonder enig bericht niet komen opdagen. Wat respectloos! Je stuurt ze direct een C90 rekening!
Maar wat nu als gisteren oma overleden is, de keuken is afgebrand of een gezinslid in het ziekenhuis terecht is gekomen?


Enerzijds zijn we geneigd om deze persoon gelijk te straffen met een C90 rekening wegens respectloosheid maar dat is alleen omdat wij voor deze persoon invullen dat het respectloos is. Zolang we de persoon in kwestie niet gesproken hebben, is de reden van niet op komen dagen slechts gebaseerd op onze aanname. De “verdachte” verdient een kans om zich te verdedigen voordat we een oordeel vellen en een straf opleggen. We bellen de “boef” of we sturen een e-mail.


Is het een goed en aannemelijk verhaal? Dan plan je een nieuwe afspraak. Daarnaast verzoek je vriendelijk of deze persoon voortaan minimaal iets van zich wil laten horen want hij of zij heeft ons nu achtergelaten met een volledig operationele maar lege behandelkamer. Iets waar veel patiënten zich misschien niet eens van bewust zijn. Nu dus wel dus de volgende keer rolt er een C90 factuur uit.


Is het een slecht verhaal en volledig in de “ik” vorm van je patiënt? Als van “ik kon er niets aan doen want jullie hebben mij niet herinnerd” of “mijn baas riep mij op voor werk” of “mijn paraplu was stuk en het regende zo”. Wat mij betreft kan hier direct een C90 rekening naartoe. Misschien laat je het eerst nog bij een waarschuwing of stuur je een lage rekening als waarschuwing. Dit is wel wat ik veel tegenkom in de praktijk, vaak omdat de praktijkhouder bang is om de patiënt te verliezen. Eén troost: andere bedrijven, zo ook je buurman of -vrouw tandarts, accepteren dit gedrag vaak ook niet.


Resume
De vele annuleringen en gemiste afspraken slaan soms behoorlijke gaten in de agenda. Ondertussen lopen de kosten door en staan daar geen verdiensten tegenover. Je hebt de behandelaars die op ZZP basis voor je werken een volle agenda beloofd en na drie keer sorry zeggen weet je ook niet zo goed meer wat je moet zeggen. Verplaats jezelf eens in de situatie van de patiënt. Wat zou je zelf prettig vinden? Ben je je overal bewust van? Waar zou je wat opvoeding bij kunnen gebruiken?


Schadebeperking
Een stappenplan met 7 treden die de communicatie en bewustwording verbeteren. Het beperkt gaten in de agenda op korte termijn en voedt zowel de patiënt als je medewerkers op. Daar heb je dan weer op lange termijn profijt van.

1. Afspraak herinnering - Stuur altijd een e-mail en SMS/WhatsApp om de patiënt aan de afspraak te herinneren. Doe dat tijdig zodat je patiënt voldoende gelegenheid heeft om de afspraak te verzetten.
2. Neem altijd contact op - Telefonisch of hoe dan ook, dat maakt niet uit. Geef de patiënt de kans om het uit te leggen.
3. Ga uit van feiten, niet van aannames - Elk mens heeft zijn of haar eigen manier om met dingen om te gaan. Het overlijden van de kat is voor persoon A een reden om morgen een nieuwe kat te halen en persoon B is een week in rouw.
4. Maak altijd een nieuwe afspraak - Bereidwilligheid is het sleutelwoord. Een patiënt die begrijpt dat het voor jou ook vervelend is, zal (bijna) altijd bereid zijn om gelijk een nieuwe afspraak te maken.
5. Documenteer - Ook wanneer je besluit niets in rekening te brengen. Registreer C90 wel met een duidelijke reden. Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand voor de 3e keer met veel overtuiging vertelt dat zijn of haar opa is overleden.
6. Wees consequent - Houd je aan de regels die je zelf hebt opgesteld en stuur een C90 rekening als je twijfelt aan de geloofwaardigheid. Als je hiermee in ieder geval bereikt dat je patiënt zich meer bewust is van zijn of haar actie en hier de volgende keer anders mee omgaat, dan is je doel bereikt. Je kan dan altijd nog besluiten om de rekening terug te draaien (maar documenteer dit wel).
7. Reservelijst - Er zijn altijd patiënten die je hebt moeten teleurstellen omdat ze niet op korte termijn terecht konden. Zorg dat je medewerkers aan de balie deze patiënten helder voor geest hebben. Valt er iemand uit? Pak je reservelijst erbij en begin te bellen! Jij blij dat er een lege plek is opgevuld en de persoon op je reservelijst is je eeuwig dankbaar.


Deze blog is mijn allereerste van, wat ik hoop, velen. Mag ik je uitnodigen om feedback te geven? Positief of negatief, alles is welkom. Dit helpt mij om de kwaliteit van mijn blogs te verbeteren.
Heb je een actueel onderwerp? Iets wat je frustreert of juist blij maakt of misschien wel gewoon dagelijks praktijkgedoe waar je ruchtbaarheid aan wilt geven. Laat mij het weten! Ik ben altijd op zoek naar nieuwe onderwerpen voor volgende blogs.


Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer! Op 16 november verschijnt de volgende editie.


Groeten,
Remko

Secondent
Rammekens 3
1823 HG Alkmaar
Tel. 06 - 29 080 213
remko@secondent.nl
KvK-nummer 78361478